Tijdens de raadsvergadering van 25 september is het voorstel voor de herontwikkeling van Vestersbos 4 opnieuw uitgebreid besproken. GroenLinks wist succes te boeken met een amendement over het afboeken van een te verwachten negatief resultaat uit de bestemmingsreserve woningbouw. Hierdoor blijft de algemene reserve beschikbaar voor (on)voorziene kosten uit andere domeinen, zoals openbare voorzieningen als de bibliotheek, sport en cultuur of extra ondersteuning voor kwetsbare groepen. Een ander amendement, gericht op het parkeerbeleid, haalde het helaas niet.
Bestemmingsreserve vs. Algemene Reserve: Wat is het verschil?
Voor wie minder bekend is met de financiële kant van de politiek, is het belangrijk om te begrijpen wat het verschil is tussen een bestemmingsreserve en de algemene reserve. Een bestemmingsreserve is een potje geld dat specifiek is gereserveerd voor bepaalde projecten of doelen. In dit geval is de bestemmingsreserve woningbouw bedoeld voor kosten die verband houden met woningbouwprojecten, zoals de herontwikkeling van Vestersbos 4.
De algemene reserve daarentegen is een bredere buffer voor de gemeente. Deze reserve kan gebruikt worden voor allerlei onverwachte uitgaven of om tekorten in andere domeinen te dekken. Het is als het ware een soort spaarpot voor de gemeente die beschikbaar moet blijven voor belangrijke zaken die niet vooraf gepland kunnen worden, zoals de financiering van essentiële voorzieningen, bijvoorbeeld de bibliotheek.
Het college had voorgesteld om het negatieve resultaat van de herontwikkeling van Vestersbos 4 uit de algemene reserve te halen, maar ons amendement zorgde ervoor dat dit gewoon uit de bestemmingsreserve woningbouw wordt betaald. Dit is niet alleen logisch, omdat die reserve speciaal voor zulke projecten bedoeld is, maar het laat ook geld in de algemene reserve beschikbaar voor andere zaken. Mocht de bestemmingsreserve in de toekomst uitgeput raken, dan kan het college altijd een voorstel indienen om deze weer aan te vullen.
Parkeeramendement: balans tussen participatie en beleid
Het parkeeramendement van GroenLinks was bedoeld om parkeerproblemen in de wijk op een zorgvuldige manier aan te pakken, zonder daarbij de NME-locatie direct te gebruiken voor extra parkeerplaatsen. Bewoners uit de wijk hadden tijdens de participatieronde hun zorgen geuit over parkeeroverlast en hun wens voor meer groen. GroenLinks stelde voor om parkeeroplossingen eerst binnen het nieuwbouwplan zelf te zoeken en de bredere parkeerproblematiek aan te pakken via de lopende actualisatie van het parkeerbeleid.
Micha van Aken, fractievoorzitter van GroenLinks, licht toe: "Wij hechten veel waarde aan de input van de bewoners. Ze maken zich zorgen over parkeeroverlast, iets wat ze nu al ervaren, en ze willen dat dit probleem wordt aangepakt. Tegelijkertijd is er een duidelijke behoefte aan meer groen in de wijk. Wij willen ervoor zorgen dat de parkeeroverlast en de ontwikkeling van Vestersbos 4 los van elkaar worden behandeld. Parkeren moet eerst binnen het nieuwbouwproject zelf opgelost worden. Pas als blijkt dat dit niet voldoende is, kan worden gekeken naar de NME-locatie voor extra parkeerplaatsen. Mocht dat niet nodig zijn, kan de NME-locatie worden gebruikt voor andere doelen zoals groen, waterberging of een parkje voor spelen en ontmoeten"
Angst voor vertraging
Ondanks deze toelichting stuitte het amendement op weerstand bij andere fracties, die vreesden dat het plan verdere vertraging zou oplopen. Het project is al heel lang onderwerp van gesprek en er was angst dat omwonenden het amendement zouden zien als uitstel, wat zou kunnen leiden tot onvrede.
"De meeste fracties waren bang dat het project nog meer vertraging zou oplopen of dat de inwoners van de wijk het vertrouwen in de gemeente zouden verliezen," aldus Van Aken. "Wij zijn echter van mening dat ons voorstel juist bijdraagt aan een transparante en integrale aanpak, waarbij bestaande beleidskaders worden gerespecteerd."
Het amendement kreeg alleen steun van de SP, maar GroenLinks blijft zich inzetten om het project kritisch te volgen. "De wethouder heeft toegezegd te kiezen voor kwaliteit boven snelheid, en wij zullen de verdere uitvoering scherp in de gaten houden," voegt Van Aken toe.
Blik op de toekomst
Hoewel het parkeeramendement het niet heeft gehaald, blijft GroenLinks zich hard maken voor een zorgvuldige aanpak van zowel de parkeeroverlast als het behoud van groen in de wijk. Het succes van het amendement over de bestemmingsreserve woningbouw zorgt er in elk geval voor dat er meer financiële ruimte in de algemene reserve blijft voor om in de toekomst ook zaken zoals bijvoorbeeld sport en cultuur te kunnen blijven ondersteunen. Dat kan nog wel eens hard nodig blijken te zijn in de nabije toekomst.